1. Weryfikacja potencjału neuroregeneracyjnego suplementacji Cordyceps sinensis poprzez pomiar czynników neuroplastyczności oraz ocenę sprawności procesów poznawczych
w rehabilitacji pacjentów po udarze niedokrwiennym mózgu

Grant realizowany we współpracy Wydziałem Biologii i Ochrony Środowiska UŁ oraz Kliniką Rehabilitacji Neurologicznej (Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Łodzi)

Lata: 2024-2026

Wykonawcy z Instytut Psychologii UŁ:

- dr hab. Monika Talarowska, prof. UŁ
- mgr Małgorzata Juraś-Darwony

Celem projektu jest ocena potencjału neuroregeneracyjnego grzyba Cordyceps sinensis (maczużnik chiński) u pacjentów suplementowanych w trakcie rehabilitacji po udarze niedokrwiennym mózgu. Jest to nowatorskie badanie kliniczne o charakterze interdyscyplinarnym z zakresu psychobiologii. Koncentruje się ono na ocenie zdolności kognitywnych i parametrów depresji z zastosowaniem klinimetrycznych skal funkcjonalnych z wykorzystaniem narzędzi psychometrycznych i wywiadu diagnostycznego, jak również obejmuje biochemiczne badania wybranych parametrów neuroplastyczności przy użyciu nowoczesnych technik biologii molekularnej.

Zaplanowane zostało randomizowane badanie kliniczne z podwójnie ślepą próbą, które cechuje wysoki stopień wiarygodności. Badanie porównawcze zostanie przeprowadzone w dwóch osobowych pacjentów w trakcie rehabilitacji poudarowej, przed i po 30 dniach suplementacji preparatem „Cordyceps” firmy Swanson Health zawierającym ekstrakt z grzybni C. siniensis, (szczep Paecilomyces hepiali) lub 30 dniach otrzymywania placebo. Dodatkowa, longitudinalna analiza obejmie 3 punkt czasowy po miesiącu od suplementacji, u 20 osób
z najwyższymi zmianami.

Uzyskane wyniki określą jakie procesy neuroplastyczności kompensacyjnej mogą zostać uruchomione pod wpływem suplementacji C. siniensis. Efekty projektu wskażą kierunek dalszych badań naukowych w dziedzinie neurorehabilitacji poudarowej oraz mogą stanowić podstawę do praktykowania holistycznego podejścia w terapii, poszerzając spektrum dostępnych metod terapeutycznych. Projekt odnosi się do istotnie palącego problemu medycznego, społecznego i ekonomicznego związanego ze starzeniem się społeczeństwa
i prowadzeniem niezdrowego trybu życia.


2.Tytuł projektu: Komunikatywność pisemnych pouczeń w procesie cywilnym – w kierunku optymalnego modelu informowania stron o ich prawach i powinnościach procesowych

Projekt realizowany we współpracy z Wydziałem Prawa i Administracji UŁ oraz Wydziałem Filologicznym UŁ.

Ustawodawca wymaga od sądów udzielania stronom procesu cywilnego niereprezentowanych przez kwalifikowanych pełnomocników szeregu pisemnych pouczeń, co do ich sytuacji procesowej (uprawnień i powinności procesowych). Dotychczas nie zostały wypracowane jednolite wzory pouczeń, które są przesyłane stronom. 

Celem projektu jest zbadanie: (i) czy i na ile aktualnie udzielane stronom procesu cywilnego pouczenia są zrozumiałe dla potencjalnych uczestników postępowań nieposiadających specjalistycznej wiedzy prawniczej, (ii) jakie czynniki wpływają na stopień zrozumiałości pouczeń oraz (iii) jak obszerne informacje dotyczące ich uprawnień i powinności należy przekazywać stronom.

Skład zespołu badawczego:

dr Marcin Kostwińskinauki prawne, kierownik projektu
Prof. dr hab. Sławomir Cieślaknauki prawne
dr hab. Anna Lenartowicz-Zagrodna, prof. UŁjęzykoznawstwo
dr hab. Monika Talarowska, prof. UŁpsychologia