Termin egzaminu specjalnościowego (wszystkie specjalności - studia stacjonarne) zaplanowano na 10 kwietnia 2025 r.,
godzina 12:15 - 13:15

1. Psychologia rodziny i bliskich związków - aula turkusowa 1.2

2. Psychologia zdrowia i kliniczna - aula im. S.Gerstmanna 0.1

3. Psychologia biznesu i kariery - aula zielona 0.2


Termin egzaminu specjalnościowego (wszystkie specjalności - studia niestacjonarne) zaplanowano na 31 maja 2025 r.,
godzina 08:30 - 09:30

1. Psychologia rodziny i bliskich związków - sala 1.4

2. Psychologia zdrowia i kliniczna - aula turkusowa 1.2

3. Psychologia biznesu i kariery - sala 1.5


Zaliczenie specjalności wymaga:

  • uzyskania przewidzianej planem studiów liczby punktów z zajęć specjalnościowych
  • zdania egzaminu specjalizacyjnego.

Forma:

  • Egzamin testowy, składający się ze 50 pytań umieszczonych w arkuszu testowym.
  • Każde z pytań zawiera 4 warianty odpowiedzi, wymagany jest wybór 1 prawidłowej odpowiedzi.
  • Odpowiedzi zapisywane są przez zdającego na arkuszu testowym.
  • Arkusze testowe są skanowane a wyniki obliczane komputerowo.
  • Zaliczenie – gdy uzyskano co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi.
  • Egzamin odbędzie się w formie stacjonarnej w IP

Zakres:

  • Główna część pytań egzaminacyjnych dotyczy literatury podanej odrębnie dla każdej specjalizacji (wykazy podane poniżej).
  • Część pytań (nie więcej niż 30%) stanowi materiał przedmiotów obowiązkowych dla danej specjalizacji

w ramach specjalności Psychologia rodziny i bliskich związków

  1. Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN,  Wybrane rozdziały: 

Część I: 

rozdział: 1 - Rodzina w ujęciu systemowym

rozdział: 2 - Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system

rozdział: 3 - Narracje rodzinne

rozdział: 4- Role i funkcje rodziny 

rozdział: 5 - Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania

rozdział: 6 - Więzi małżeńskie i rodzinne w perspektywie teorii przywiązania

rozdział: 7- Seksualność w związkach małżeńskich

rozdział: 8 - Transmisja międzypokoleniowa - procesy zachodzące na styku pokoleń

rozdział: 10 - Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie 

Część II:

rozdział: 1- Samotne rodzicielstwo

rozdział: 2- Związki kohabitacyjne

rozdział: 3 - Partnerzy kohabitujący jako rodzice

rozdział: 4- Rodzina zrekonstruowana 

rozdział: 7- Kulturowa różnorodność rodzin

Część III.

rozdział: 1 - Choroba przewlekła w systemie rodzinnym

rozdział: 3 - Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym

rozdział: 4- Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie 

rozdział: 5- Agresja i przemoc w rodzinie

rozdział: 6- Rodzina a zachowania antyspołeczne

Część IV

rozdział: 1- Współczesne nurty w terapii rodzin
rozdział: 2- Pozytywna psychologia rodziny - w teorii i praktyce

w ramach specjalności Psychologia zdrowia i kliniczna

  1. Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna,Warszawa: PWN
  2. Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia,Warszawa: PWN.
  3. Ogińska-Bulik N.,  Juczyński Z. (2008, 2010 – wyd. II). Osobowość, stres a zdrowie, Warszawa: Difin.

w ramach specjalności Psychologia biznesu i kariery

  1. Bilon, A. (2013). Współczesne tendencje w badaniach poradnictwa kariery. Studia Poradoznawcze, 1, 42-63.
  2. Doliński,  D. (2004). Reklama i jej wpływ na zakupy. W: T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna (s. 368-401). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  3. Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A. (2006). Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe (str. 23-86). Warszawa: KOWEZiU.
  4. Dudek, B. (2008). Pracoholizm a szkodliwy skutek nadmiernego zaangażowania w pracę. Medycyna Pracy, 59(3), 247-254.
  5. Falkowski, A. (2004). Psychologiczne podstawy marketingu. W: T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna (s. 402-426). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  6. Falkowski, A., Tyszka, T. (2001). (red.), Psychologia zachowań konsumenckich Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • rozdz. 6. Rozpoznawanie problemu decyzyjnego i poszukiwanie informacji.
  • rozdz. 7. Podejmowanie decyzji: kupowanie refleksyjne.
  1. Foster, J. (2003). Motywacja w miejscu pracy. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (s. 333-358). Gdańsk: GWP.
  2. Griffin, R.W. (2012). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa. Wydawnictwo PWN.
  • rozdz. 1. Zarządzanie i praca menedżera,
  • rozdz. 2. Tradycyjne i współczesne problemy i wyzwania,
  • rozdz. 3. Otoczenie organizacji i menedżerów,
  • rozdz. 8. Zarządzanie strategią i planowanie strategiczne,
  • rozdz. 11. Podstawowe elementy organizowania,
  • rozdz. 18. Zarządzanie stosunkami interpersonalnymi i komunikowanie się.
  1. Guichard, J. Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków: Impuls.
  • rozdz. 2. Różnice indywidualne a poradnictwo zawodowe, p. 1 i p. 2,  (s. 3 –76).
  • rozdz. 3. Konstruowanie i rozwój tożsamości zawodowych, p. 1.1. (s. 119-123), p. 2.4., 2.5. (s. 151-175).
  1. Heath R. (2008). Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (s.17-69)
  2. Herr, E. L., Cramer, S. H. (2001). Planowanie kariery zawodowej, W; Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, nr 15. Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
  • rozdz. 2. Strategie udzielania pomocy w orientacji i poradnictwie karierowym (s. 103-147)      
    do pobrania ze strony:

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/images/publikacje/15.jpg.pdf

  1. Holwek, J. (2012). Prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Podręcznik trenera biznesu.
  • rozdz. 16, (s. 107- 112).
  • rozdz. 17, (s. 113- 128).
  1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław. Biblioteka Moderatora. (s. 83 – 225).
  2. Juchnowicz, M., Rostkowski, T., Sienkiewicz, Ł.  (2010). Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydawnictwo Poltex:
  • rozdz. 2. Analiza pracy i opisy stanowisk,
  • rozdz. 3. Sposoby zastosowania metod wartościowania pracy w praktyce.
  1. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Na potrzeby Rynku Pracy, Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2014 (strony 5-16) MPIPS Portal Publicznych Służb Zatrudnienia):

http://psz.praca.gov.pl/documents/10240/54723/Klasyfikacja%20zawod%C3%B3w%20i%20specjalno%C5%9Bci%20na%20potrzeby%20rynku%20pracy%20-%202014.pdf/bca1e08c-6a33-494a-a75b-e2d7258ce796?t=1421667227000

  1. Le Blanc, P., de Jonge, J. (2003). Stres zawodowy a zdrowie pracowników.  W:
    N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (s. 169-202). Gdańsk: GWP.
  2. Lewicka, D. (red.). (2013). Zapobieganie patologiom w organizacji. Warszawa: PWN:
  • rozdz. 2. Zjawisko mobbingu.
  1. Lipińska-Grobelny, A. (2005). Motywowanie pracowników w środowisku pracy.
    (w:) L. Golińska (red.). Skuteczniej, sprawniej, z większą satysfakcją (s. 107-125). Łódź: WSzK.
  2. Lipińska-Grobelny, A. (2005). Przewodzić czy zarządzać? Oto jest pytanie! Przegląd teorii przywództwa. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 9, 95-103.
  3. Lipińska-Grobelny, A. (2005). Ośrodek Oceny (Assessment Centre). Zarządzanie zasobami Ludzkimi, 3-4, 102-112.
  4. Lipińska-Grobelny, A. (red.) (2007). Klimat organizacyjny i jego konsekwencje dla funkcjonowania pracowników. Łódź: Wydawnictwo UŁ:
  • rozdz. 1. Kultura i klimat organizacyjny – zarys problematyki.
  1. Łaguna, M., Mielniczuk, E., Żaliński, A., Wałachowska, K. (2015). Przywiązanie do organizacji i zaangażowanie w pracę a koncepcje teoretyczne i problemy terminologiczne. Medycyna Pracy, 66(2), 277-284.
  2. Minta, J. (2012).  Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
  • cz. 1 i 2 (s. 6-56)

do pobrania ze strony: http://www.euroguidance.pl/index.php?id=ksiazki

  1. Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła a€Konsekwencje i  Zapobieganie. Warszawa: Difin. (rozdział 1-3).
  2. Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: KOWEZiU. (rozdział 3, 4).
  3. Merecz, D. (red.) (2010). Dopasowanie człowieka do środowiska pracy a uwarunkowania i skutki, cz. I (s. 9-36) i cz. II (s. 37-49). Łódź: IMP.
  4. Stasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: Wyd. PWN.
  • paragraf  3.3. str. 92-98
  • paragraf  3.5. str.105-118.
  • paragraf  3.6. str. 118-126
  • paragraf  7.4. str. 286-301
  1. Szumigraj, M. (2009). O problemie w poradnictwie. W: A. Kargulowi (red.) Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
  • rozdz. 8, (s. 173- 198).
  1. Tarkowska, M. (2006). Rozmowa doradcza – wspólne poszukiwanie rozwiązań. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego- zeszyt 35. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. (s. 24 - 67).
  2. Tyszka, T. (2010).  Pułapki oceniania. Decyzje, nr 13.
  3. Tyszka, T. (2010). Decyzje. perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Warszawa: Scholar.
  • rozdz. 1. Sytuacje decyzyjne i ich klasyfikacja
  • rozdz. 7. Decyzje i emocje
  • rozdz. 8. Preferencja czasu teraźniejszego i problemy samokontroli
  • rozdz. 10. Decyzje w warunkach ryzyka
  • rozdz. 14. Grupowe podejmowanie decyzji
  • rozdz. 18. Oceny ekspertów
  1. Tyszka, T. (2004). Zachowania konsumenckie. W: T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna (s. 427-467). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  2. Zawody Deficytowe I Nadwyżkowe W I Półroczu 2015 Roku, Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2015 (MPIPS Portal publicznych Służb Zatrudnienia):