Termin egzaminu specjalnościowego (wszystkie specjalności - studia stacjonarne) zaplanowano na 10 kwietnia 2025 r.,
godzina 12:15 - 13:15
1. Psychologia rodziny i bliskich związków - aula turkusowa 1.2
2. Psychologia zdrowia i kliniczna - aula im. S.Gerstmanna 0.1
3. Psychologia biznesu i kariery - aula zielona 0.2
Termin egzaminu specjalnościowego (wszystkie specjalności - studia niestacjonarne) zaplanowano na 31 maja 2025 r.,
godzina 08:30 - 09:30
1. Psychologia rodziny i bliskich związków - sala 1.4
2. Psychologia zdrowia i kliniczna - aula turkusowa 1.2
3. Psychologia biznesu i kariery - sala 1.5
Zaliczenie specjalności wymaga:
- uzyskania przewidzianej planem studiów liczby punktów z zajęć specjalnościowych
- zdania egzaminu specjalizacyjnego.
Forma:
- Egzamin testowy, składający się ze 50 pytań umieszczonych w arkuszu testowym.
- Każde z pytań zawiera 4 warianty odpowiedzi, wymagany jest wybór 1 prawidłowej odpowiedzi.
- Odpowiedzi zapisywane są przez zdającego na arkuszu testowym.
- Arkusze testowe są skanowane a wyniki obliczane komputerowo.
- Zaliczenie – gdy uzyskano co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi.
- Egzamin odbędzie się w formie stacjonarnej w IP
Zakres:
- Główna część pytań egzaminacyjnych dotyczy literatury podanej odrębnie dla każdej specjalizacji (wykazy podane poniżej).
- Część pytań (nie więcej niż 30%) stanowi materiał przedmiotów obowiązkowych dla danej specjalizacji
w ramach specjalności Psychologia rodziny i bliskich związków
- Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, Wybrane rozdziały:
Część I:
rozdział: 1 - Rodzina w ujęciu systemowym
rozdział: 2 - Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system
rozdział: 3 - Narracje rodzinne
rozdział: 4- Role i funkcje rodziny
rozdział: 5 - Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania
rozdział: 6 - Więzi małżeńskie i rodzinne w perspektywie teorii przywiązania
rozdział: 7- Seksualność w związkach małżeńskich
rozdział: 8 - Transmisja międzypokoleniowa - procesy zachodzące na styku pokoleń
rozdział: 10 - Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie
Część II:
rozdział: 1- Samotne rodzicielstwo
rozdział: 2- Związki kohabitacyjne
rozdział: 3 - Partnerzy kohabitujący jako rodzice
rozdział: 4- Rodzina zrekonstruowana
rozdział: 7- Kulturowa różnorodność rodzin
Część III.
rozdział: 1 - Choroba przewlekła w systemie rodzinnym
rozdział: 3 - Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym
rozdział: 4- Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie
rozdział: 5- Agresja i przemoc w rodzinie
rozdział: 6- Rodzina a zachowania antyspołeczne
Część IV
rozdział: 1- Współczesne nurty w terapii rodzin
rozdział: 2- Pozytywna psychologia rodziny - w teorii i praktyce
w ramach specjalności Psychologia zdrowia i kliniczna
- Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna,Warszawa: PWN
- Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia,Warszawa: PWN.
- Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2008, 2010 – wyd. II). Osobowość, stres a zdrowie, Warszawa: Difin.
w ramach specjalności Psychologia biznesu i kariery
- Bilon, A. (2013). Współczesne tendencje w badaniach poradnictwa kariery. Studia Poradoznawcze, 1, 42-63.
- Doliński, D. (2004). Reklama i jej wpływ na zakupy. W: T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna (s. 368-401). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A. (2006). Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe (str. 23-86). Warszawa: KOWEZiU.
- Dudek, B. (2008). Pracoholizm a szkodliwy skutek nadmiernego zaangażowania w pracę. Medycyna Pracy, 59(3), 247-254.
- Falkowski, A. (2004). Psychologiczne podstawy marketingu. W: T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna (s. 402-426). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Falkowski, A., Tyszka, T. (2001). (red.), Psychologia zachowań konsumenckich Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- rozdz. 6. Rozpoznawanie problemu decyzyjnego i poszukiwanie informacji.
- rozdz. 7. Podejmowanie decyzji: kupowanie refleksyjne.
- Foster, J. (2003). Motywacja w miejscu pracy. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (s. 333-358). Gdańsk: GWP.
- Griffin, R.W. (2012). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa. Wydawnictwo PWN.
- rozdz. 1. Zarządzanie i praca menedżera,
- rozdz. 2. Tradycyjne i współczesne problemy i wyzwania,
- rozdz. 3. Otoczenie organizacji i menedżerów,
- rozdz. 8. Zarządzanie strategią i planowanie strategiczne,
- rozdz. 11. Podstawowe elementy organizowania,
- rozdz. 18. Zarządzanie stosunkami interpersonalnymi i komunikowanie się.
- Guichard, J. Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków: Impuls.
- rozdz. 2. Różnice indywidualne a poradnictwo zawodowe, p. 1 i p. 2, (s. 3 –76).
- rozdz. 3. Konstruowanie i rozwój tożsamości zawodowych, p. 1.1. (s. 119-123), p. 2.4., 2.5. (s. 151-175).
- Heath R. (2008). Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (s.17-69)
- Herr, E. L., Cramer, S. H. (2001). Planowanie kariery zawodowej, W; Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, nr 15. Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
- rozdz. 2. Strategie udzielania pomocy w orientacji i poradnictwie karierowym (s. 103-147)
do pobrania ze strony:
http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/images/publikacje/15.jpg.pdf
- Holwek, J. (2012). Prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Podręcznik trenera biznesu.
- rozdz. 16, (s. 107- 112).
- rozdz. 17, (s. 113- 128).
- Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław. Biblioteka Moderatora. (s. 83 – 225).
- Juchnowicz, M., Rostkowski, T., Sienkiewicz, Ł. (2010). Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydawnictwo Poltex:
- rozdz. 2. Analiza pracy i opisy stanowisk,
- rozdz. 3. Sposoby zastosowania metod wartościowania pracy w praktyce.
- Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Na potrzeby Rynku Pracy, Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2014 (strony 5-16) MPIPS Portal Publicznych Służb Zatrudnienia):
- Le Blanc, P., de Jonge, J. (2003). Stres zawodowy a zdrowie pracowników. W:
N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (s. 169-202). Gdańsk: GWP. - Lewicka, D. (red.). (2013). Zapobieganie patologiom w organizacji. Warszawa: PWN:
- rozdz. 2. Zjawisko mobbingu.
- Lipińska-Grobelny, A. (2005). Motywowanie pracowników w środowisku pracy.
(w:) L. Golińska (red.). Skuteczniej, sprawniej, z większą satysfakcją (s. 107-125). Łódź: WSzK. - Lipińska-Grobelny, A. (2005). Przewodzić czy zarządzać? Oto jest pytanie! Przegląd teorii przywództwa. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 9, 95-103.
- Lipińska-Grobelny, A. (2005). Ośrodek Oceny (Assessment Centre). Zarządzanie zasobami Ludzkimi, 3-4, 102-112.
- Lipińska-Grobelny, A. (red.) (2007). Klimat organizacyjny i jego konsekwencje dla funkcjonowania pracowników. Łódź: Wydawnictwo UŁ:
- rozdz. 1. Kultura i klimat organizacyjny – zarys problematyki.
- Łaguna, M., Mielniczuk, E., Żaliński, A., Wałachowska, K. (2015). Przywiązanie do organizacji i zaangażowanie w pracę a koncepcje teoretyczne i problemy terminologiczne. Medycyna Pracy, 66(2), 277-284.
- Minta, J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
- cz. 1 i 2 (s. 6-56)
do pobrania ze strony: http://www.euroguidance.pl/index.php?id=ksiazki
- Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła aKonsekwencje i Zapobieganie. Warszawa: Difin. (rozdział 1-3).
- Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: KOWEZiU. (rozdział 3, 4).
- Merecz, D. (red.) (2010). Dopasowanie człowieka do środowiska pracy a uwarunkowania i skutki, cz. I (s. 9-36) i cz. II (s. 37-49). Łódź: IMP.
- Stasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: Wyd. PWN.
- paragraf 3.3. str. 92-98
- paragraf 3.5. str.105-118.
- paragraf 3.6. str. 118-126
- paragraf 7.4. str. 286-301
- Szumigraj, M. (2009). O problemie w poradnictwie. W: A. Kargulowi (red.) Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
- rozdz. 8, (s. 173- 198).
- Tarkowska, M. (2006). Rozmowa doradcza – wspólne poszukiwanie rozwiązań. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego- zeszyt 35. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. (s. 24 - 67).
- Tyszka, T. (2010). Pułapki oceniania. Decyzje, nr 13.
- Tyszka, T. (2010). Decyzje. perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Warszawa: Scholar.
- rozdz. 1. Sytuacje decyzyjne i ich klasyfikacja
- rozdz. 7. Decyzje i emocje
- rozdz. 8. Preferencja czasu teraźniejszego i problemy samokontroli
- rozdz. 10. Decyzje w warunkach ryzyka
- rozdz. 14. Grupowe podejmowanie decyzji
- rozdz. 18. Oceny ekspertów
- Tyszka, T. (2004). Zachowania konsumenckie. W: T. Tyszka (red.) Psychologia ekonomiczna (s. 427-467). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Zawody Deficytowe I Nadwyżkowe W I Półroczu 2015 Roku, Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2015 (MPIPS Portal publicznych Służb Zatrudnienia):
- http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/raporty-sprawozdania/rynek-pracy/zawody-deficytowe-i-nadwyzkowe/ok2015/
- http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/raporty-sprawozdania/rynek-pracy/zawody-deficytowe-i-nadwyzkowe/ok2016/