Computational Thinking in Enhancing Primary Students' Social-Emotional Learning Skills – COMPUSEL
Umiejętności społeczno-emocjonalne mają istotny wpływ na wzmacnianie dobrostanu szkolnego i osiągnięć edukacyjnych uczniów. Projekt COMPUSEL ma na celu opracowanie innowacyjnych metod pracy z uczniami w zakresie rozwijania ich umiejętności społeczno-emocjonalnych poprzez myślenie komputacyjne. Zakładamy, że udział uczniów w programie zmniejszy zachowania problemowe oraz poprawi umiejętności budowania skutecznej komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem oraz funkcjonowanie w środowisku szkolnym i poza nim.
W dzisiejszej edukacji kluczowe jest wyposażenie uczniów w tzw. "umiejętności przyszłości". Wykorzystując myślenie komputacyjne, uczniowie będą mieli okazję do rozwiązywania złożonych problemów wymagających kompetencji społeczno-emocjonalnych. W procesie tym nauczyciele będą stanowić wsparcie, wdrażając innowacyjne metody nauczania w swoich klasach. Myślenie komputacyjne, rozwijane w ramach projektu COMPUSEL, ma służyć nie tylko jako podstawa umiejętności technologicznych, ale także jako narzędzie kształtujące postawy społeczne i emocjonalne przydatne uczniom w przyszłości.
Projekt, trwający 30 miesięcy, obejmuje międzynarodowe spotkania oraz różnorodne wydarzenia upowszechniające. Głównym celem projektu jest zaprojektowanie innowacyjnego programu profilaktycznego mającego na celu rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych uczniów poprzez myślenie komputacyjne. Dodatkowo opracowane zostaną cyfrowe historie (digital stories) umożliwiające integrację umiejętności społeczno-emocjonalnych, a także przygotowany zostanie podręcznik dla nauczycieli szkół podstawowych.
Projekt ma na celu wymianę dobrych praktyk między czterema krajami europejskimi. W każdym z partnerujących krajów odbędzie się kurs dla nauczycieli oraz pilotaż programu profilaktycznego.
Projekt jest realizowany w ramach programu Erasmus+ we współpracy międzynarodowego konsorcjum uczelni i organizacji z Turcji (lider projektu), Grecji, Portugalii, Rumunii i Polski. Na Uniwersytecie Łódzkim realizuje go dr Magdalena Zadworna (kierownik projektu) wraz z zespołem – dr Karoliną Kossakowską i dr Arletą Suwalską.
Zapraszamy do zapoznania się ze stroną projektu