Obchody 50. rocznicy uruchomienia studiów psychologicznych na Uniwersytecie Łódzkim pod hasłem Psychołódka odbędą się już 10. grudnia 2022r. w budynku Instytutu Psychologii UŁ przy Alei Rodziny Scheiblerów 2 w Łodzi.

Wszelkie pytania dot. wydarzenia prosimy kierować na adres: psycholodka@now.uni.lodz.pl.

WYKŁADY PLENARNE

Podejmowanie decyzji w języku obcym - dr hab., prof. UWr Michał Białek (sala 0.2)

Osoby dwujęzyczne podejmują inne, czasem bardziej racjonalne decyzje, gdy robią to w języku obcym. Dlaczego tak się dzieje nie jest dotychczas jasne. Podczas wykładu omówię najnowsze badania na ten temat oraz przeanalizuję, czy dzięki odpowiedzi na to pytanie uda się poprawić to w jaki sposób ludzie podejmują decyzje na co dzień, także w swoim ojczystym języku. 

Brak rejestracji - wykład otwarty.

Samotność - choroba cywilizacyjna XXI wieku? -  dr hab. Łukasz Okruszek, prof. IP PAN (sala 0.2)

Poczucie samotności, definiowane jako rozdźwięk między ilością i jakością relacji społecznych, które mamy i które chcielibyśmy mieć, w ostatnich dwóch dekadach znalazło się w centrum zainteresowania neuronauki społecznej. Co więcej, z uwagi na istotne negatywne konsekwencje dla zdrowia psychicznego i fizycznego, samotność coraz częściej zaczyna być postrzegana jako problem zdrowia publicznego, szczególnie w kontekście zmian w funkcjonowaniu społecznym związanych z pandemią. Jednocześnie dostępna wiedza na temat mechanizmów leżących u źródeł negatywnego wpływu samotności na zmienne związane ze zdrowiem jest relatywnie niewielka. Celem wykładu jest podsumowanie badań prowadzonych w Pracowni Neuronauki Społecznej IP PAN w ramach 'Projektu Samotność', dotyczących mechanizmów łączących poczucie samotności z procesami poznawczymi i fizjologicznymi. 

Brak rejestracji - wykład otwarty.

WYKŁADY SPECJALISTYCZNE

Celem wykładu jest omówienie znaczenia terapii rodzin w leczeniu lęku i depresji u dzieci i młodzieży.
Przedstawione zostaną podczas niego założenia i charakterystyczne cechy podejścia strategicznego w terapii rodzin oraz stosowane w tym podejściu metody.

Brak rejestracji - wykład otwarty.

Problematyka podjęta w ramach wykładu dotyczy psychologicznych aspektów relacji interpersonalnej dorosłych rodzeństw, ujętej w koncepcji Stockera i in. (1997).Omówiona zostanie specyfika relacji interpersonalnej rodzeństw w odniesieniu do poszczególnych podokresów dorosłości.Refleksji naukowej poddano także próbę odpowiedzi na pytania o perspektywy stałości i zmienności relacji rodzeństw, a także o to,czy i jak wydarzenia krytyczne oddziałują na jakość relacji dorosłych rodzeństw.

Brak rejestracji - wykład otwarty.

Co to jest kultura organizacyjna? W czym się przejawia? Na co wpływa? Na te i inne pytania będę starała się odpowiedzieć na wykładzie,którego celem będzie analiza takiego zjawiska na styku psychologii-socjologii-antropologii-zarządzania, jaką jest kultura i klimat organizacyjny.Peter Drucker, guru zarzadzania, powiedział, że: Kultura organizacyjna zjada strategię na śniadanie (Culture eats strategy for breakfast…),a więc drogi uczestniku przekonaj się czy faktycznie kultura i klimat w organizacji przesądza o sukcesie firmy i jego pracowników.

Brak rejestracji - wykład otwarty.

Celem wykładu jest zaprezentowanie możliwości włączenia zwierząt do terapii osób chorujących na depresję. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w ciągu najbliższych 10 lat depresja stanie się najczęściej występującą chorobą na świecie.Istnieje szereg metod wspierających leczenie tego zaburzenia. Jedną z form wsparcia jest kontakt ze zwierzętami. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane badania potwierdzające pozytywne działanie zwierząt na osoby z depresją oraz kluczowe założenia tego typu terapii.

Brak rejestracji - wykład otwarty.

WARSZTATY

Zapisy zakończone.

11:30-13:30

Cel warsztatu:  

Przedstawienie sposobów spożytkowania metafory w generowaniu i wzmacnianiu zmian w procesie psychoterapii.  

Opis:  

Warsztat dotyczyć będzie metafory jako narzędzia niedyrektywnej komunikacji. Uczestnicy będą mieli możliwość przećwiczenia procesu tworzenia metafor i zastosowania ich w sytuacjach terapeutycznych i rozwojowych.

 

Zapisy zakończone.

11:30-13:30

Cel warsztatu: 

Stworzenie życzliwej i bezpiecznej przestrzeni do: 

  • usystematyzowania i rozszerzenia wiedzy odnośnie koncepcji Uczenia się przez Doświadczenie 

  • poznania metody tzw. „coachingu narzędziowego”, która pozwala na praktyczne wykorzystanie Cyklu Kolba w działaniach edukacyjnych i rozwojowych 

Opis: 

Cykl Kolba od wielu lat stanowi podstawę działań rozwojowych. Większość efektywnych warsztatów opiera się na 4 elementach uczenia się, a studenci psychologii niemal na każdym roku uczą się o ww. cyklu. Jednak czy wszyscy wiemy, jak wykorzystać uczenie się na bazie doświadczenia w praktyce? Jak aktywizować doświadczenie i poddać je analizie oraz refleksji? Czy teoria jest potrzebna? Jak wreszcie przenieść cykl na organizację procesu rozwojowego
(w ujęciu 1:1 lub w ujęciu grupowym)?  

Jednym ze sposobów wykorzystania Cyklu Kolba jest zastosowanie metody tzw. „coachingu narzędziowego”,
która z powodzeniem nadaje się do rozwijania umiejętności i pracy na realnych trudnościach Uczestników. 

 

 

Zapisy zakończone.

11:30-13:30

Cel warsztatu:

Celem wydarzenia jest wymiana doświadczeń w temacie pomocy psychologicznej dla osób zmagających się z chorobą onkologiczną.

Opis:

Spotkanie dedykowane jest specjalistom aktywnie pomagającym osobom dotkniętym problemem choroby nowotworowej, a także osobom, które wiążą swoją "praktyczną" przyszłość z psychoonkologią. Podczas niego ukierunkowujemy się na wymianę spostrzeżeń dotyczących kondycji Psychoonkologii w Polsce oraz dyskusji na temat roli psychologa jako członka zespołu leczącego.

 

Zapisy zakończone.

11:30-13:30

Cel warsztatu:

Dostatecznie wiedzy o potrzebach psychologicznych kobiet w okresie okołomenopauzalnym oraz znaczeniu psychoedukacji w profilaktyce zdrowia psychicznego kobiet.

Opis:

W trakcie warsztatu uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się psychologicznym potrzebom kobiet w okresie okołomenopauzalnym.Poruszymy zagadnienia związane z emocjonalnym,poznawczym i behawioralnym kontekstem, jak i odniesiemy je do aspektu kulturowego i multigeneracyjnego.Uczestnicy doświadczą także technik, które zwiększają świadomość i uważność kobiet w okresie okołomenopauzalnym.Warsztat to okazja do zwiększenia wiedzy na temat korzyści adekwatnej psychoedukacji w profilaktyce zdrowia psychicznego kobiet.

 

 

Zapisy zakończone.

11:30-13:30

Cel warsztatu:

Celem warsztatu jest stworzenie życzliwej przestrzeni do:

1. zwiększenia wiedzy i świadomości z zakresu koncepcji Job Craftingu,

2. poznania narzędzi ułatwiających projektowanie pracy własnej,

3. przyjrzenia się sobie w kontekście budowania zaangażowania i kształtowania warunków pracy;

4. rozwoju osobistego,

5. wymiany doświadczeń.

Opis:

Jak mam się zaangażować? Jak lubić swoją pracę i czuć satysfakcję? Na te pytania poszukuje odpowiedzi większość pracowników. Każdy szuka swojej drogi na zadowolenie z tego czym się zajmuje, jednak warto mieć ze sobą mapę, która pozwoli wyznaczyć trasę. Tą mapą jest Job Crafting – nowoczesna, naukowa metoda zwiększania satysfakcji i zadowolenia z pracy do poznania której Cię zapraszam. Opowiem: czym jest Job Crafting i o co w nim chodzi, jakie korzyści płyną z projektowania pracy i dlaczego to robimy oraz przede wszystkim od czego zacząć 😊

 

Zapisy zakończone.

11:30-13:30

Cel warsztatu:

Przedstawienie podstawowych założeń i zasad terapii ericksonowskiej oraz przybliżenie postaci wszechstronnego terapeuty Miltona H.Ericksona.

Opis:

Uczestnicy będą mieli możliwość doświadczenia kontaktu ze swoją nieświadomością i swoimi twórczymi zasobami.

 

Zapisy zakończone.

15:15-17:15

Cel warsztatu:

Przybliżenie założeń psychologii środowiskowej oraz psychologicznych aspektów postrzegania przestrzeni wokół nas.

Opis:

Warsztat przeznaczony jest dla profesjonalistów uczestniczących w procesie projektowania i zarządzania miastem oraz dla osób zainteresowanych powyższą tematyką.Przedstawione zostaną ćwiczenia dotyczące badania odbioru przestrzeni miasta i kształtowania miejsc znaczących oraz sposobów wspierania aktywizacji społeczności lokalnych.

 

 

Zapisy zakończone.

15:15-17:15

Cel warsztatu:

Stworzenie życzliwej i bezpiecznej przestrzeni do:

· poznania mechanizmów dotyczących budowania relacji w oparciu o koncepcje wymiany znaków rozpoznania (w ujęciu Analizy Transakcyjnej)

· przyjrzenia się sobie (i swoim relacjom) z perspektywy wymiany znaków rozpoznania

· autoanalizy pod kątem tzw. „zakazów” (negatywnych przekonań), które ograniczają wymianę znaków rozpoznania

Opis:

Relacje z innymi to olbrzymi zasób, pozwalający nam radzić sobie z trudnościami życia codziennego. Jednocześnie ostatnie zmiany, których doświadczamy, bardzo mocno wpływają na sposób wymiany informacji i budowania relacji, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Wielu z nas brakuje codziennych „small talków” i spotkań przy kawie. Coraz rzadziej widzimy się w „realu”, coraz częściej zaś uczestniczymy w spotkaniach, na których widać zazwyczaj same kafelki na ekranie komputera. Jak zatem budować dobre relacje, tak aby zadbać o innych i o siebie, zwłaszcza wtedy, gdy nie sposób zobaczyć się „face to face”? Jak minimalizować ryzyko konfliktów i niedomówień? W jaki sposób budować atmosferę i klimat, które pozwolą nam otwarcie mówić o tym, co nam się podoba, ale też o tym, co nam przeszkadza w zrachowaniach innych? Jak dbać o relację z najbliższymi, tak aby utrzymywać satysfakcjonujące związki z naszymi partnerami/partnerkami i dziećmi?

 

Zapisy zakończone.

15:15-17:15

Cel warsztatu:

Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z metodami pracy z klientem po traumie typu 1: normalizacją, kotwiczeniem i ekspozycją.

Opis:

W trakcie doświadczania wydarzenia traumatycznego nasz mózg zapamiętuje wszystkie aspekty związane z tym wydarzeniem, aby w przyszłości móc nas ostrzegać przed zbliżającym się zagrożeniem. Mechanizm ten, ma ogromne znaczenie adaptacyjne, ale przy zbytnim nasileniu generuje objawy, z którymi strasznie trudno żyć. W trakcie warsztatu skoncentrujemy się nad pracą z osobami, które przeżyły pojedyncze zdarzenie traumatyczne zgodnie z protokołem terapii poznawczo-behawioralnej. Na warsztacie będzie można przećwiczyć metody kotwiczenia, regulacji emocji oraz normalizacji. Będziemy też mogli wstępnie opracować ekspozycje in vivo.

 

Zapisy zakończone.

15:15-17:15

Cel warsztatu:

Lepsze zrozumienie adaptacyjnej funkcji stresu oraz możliwości reinterpretacji towarzyszących mu sygnałów z ciała może zwiększyć dostępność zasobów wewnętrznych.

Opis:

Przedstawione zostaną badania dotyczące wpływu zmiany w spostrzeganiu doświadczeń na fizjologiczne parametry organizmu i poziom funkcji poznawczych. Uczestnicy będą mogli poznać i wypróbować kilka prostych sposobów ułatwiających spożytkowanie reakcji stresowej jako pomocnego

 

 

 

Zapisy zakończone.

15:15-17:15

Cel warsztatu:

Celem warsztatu jest zaprezentowanie i przećwiczenie z uczestnikami procedury Rep-Testu w zastosowaniu do doradztwa kariery.

Opis:

Podczas zajęć uczestnicy zbudują skalę szacunkową, w której konstrukty osobiste tworzą poszczególne pozycje, a następnie pracując w parach przeanalizują wagę swoich wyborów zawodowych.

 

 

Zapisy zakończone.

15:15-17:15

Cel warsztatu:

Celem warsztatu jest zaprezentowanie terapii schematów jako podejścia wyrastającego z terapii poznawczo-behawioralnej, z równoczesnym uwypukleniem tego, co je wyróżnia.

Opis:

Terapia schematów, stworzona przez Jeffreya Younga i jego współpracowników, wywodzi się z terapii poznawczo-behawioralnej. Łączy jednak w sobie elementy innych koncepcji: teorii przywiązania Bowlby’ego, analizy transakcyjnej Berne’a, teorii relacji z obiektem, Gestalt oraz koncepcji skoncentrowanych na osobie. Choć czerpie z różnorodności klasycznych technik poznawczych i behawioralnych, istotnie podkreśla rolę technik doświadczeniowych, skoncentrowanych na emocjach oraz relacji terapeutycznej.